SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO dla uczniów klas I-III
Temat: Drogi w mieście i poza miastem. Cele ogólne: - zapoznanie z różnymi rodzajami dróg - utrwalenie zasad poruszania się ludzi i pojazdów po drodze w sposób uporządkowany Cele szczegółowe: Uczeń: - potrafi nazwać części drogi w mieście i poza miastem - dostrzega różnice i podobieństwa dróg - wypowiada się na temat swojej drogi do szkoły - określa niebezpieczeństwa w ruchu drogowym - rysuje drogę, którą najczęściej chodzi do szkoły Metody : rozmowa, pogadanka, obserwacja, praca z ilustracją, działania praktyczne Przebieg zajęć:
1. Pogadanka wstępna, Nawiązanie do poprzedniego tematu zajęć ( jaką drogę obserwowaliśmy ) i do jakich wniosków doszliśmy? 2. Drogi poza miastem. Rozmowa z dziećmi o drogach na wsi. Oglądanie ilustracji. Opisywanie dróg o różnych nawierzchniach, szerokości, natężeniu ruchu. Części drogi ( jezdnia, pobocze, rowy ), rodzaje oznakowania. 3. Drogi w mieście – ulice. Oglądanie ilustracji. Opisywanie ulic w mieście( jezdnia, chodnik, torowisko tramwajowe, Skrzyżowanie, regulacja ruchu ulicznego, natężenie ruchu pojazdów i pieszych ). 4. Porównanie dróg w mieście i poza miastem ( podobieństwa i różnice ). 5. Drogi w naszej miejscowości. Opisywanie dróg w swojej miejscowości i drogi z domu do szkoły. Utrwalenie nazw: ulica, chodnik, droga leśna, polna, utwardzona, jezdnia, pobocze, przejście dla pieszych. 6. Rysowanie drogi, którą dziecko najczęściej chodzi do szkoły. Zabawa ruchowa „Policjant i samochody” Opracowała Lidia Wójcik |